روی کاناپه لم دادهاید و با هدست واقعیت مجازیتان در موزهی لوور پاریس چرخ میزنید. ناگهان یک خرس بزرگ از پشت دیوار بیرون میآید و با باز کردن در نوشابه، برند کوکاکولا یا پپسی را تبلیغ میکند. پس از چند ثانیه دوباره شما گشتوگذار خود را در موزه ادامه میدهید. در مورد آینده صحبت میکنیم. آیندهای نزدیک که گوگل و چند شرکت دیگر به دنبال آن هستند.
از مهر ۹۴، گوگل بهطور رسمی زیرمجموعهای از شرکت مادر آلفابت شد. حدود ۹۰ درصد از درآمد آلفابت از تبلیغات میآید. تبلیغاتی که در ابتدا در بستر صفحات وب و سپس در دستگاههای موبایل روبهروی چشمان کاربران قرار گرفت. اما گوگل به اینها قناعت نمیکند. این شرکت میخواهد با تکیه بر واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)، ماشین پولسازیاش را همچنان قوی و چابک، روشن نگه دارد. گوگل به دنبال کدام واقعیت است؟ در ادامه با دیجیکالا مگ همراه باشید.
برای یادآوری
واقعیت مجازی به شبیهسازی کامپیوتری یک تصویر یا محیط سهبعدی گفته میشود؛ دنیایی مجازی که در آن کاربر با یک دستگاه الکترونیکی مثل هدست یا عینک مخصوص با اشیا یا المانهای محیط تعامل برقرار میکند.
واقعیت افزوده به تکنولوژیای گفته میشود که در آن یک تصویر مرتبط دیجیتالی به کمک یک گجت خاص، روبهروی دید کاربر قرار میگیرد و اطلاعاتی اضافه را به کاربر منتقل میکند.
با شکلگیری شرکت آلفابت، پروژههایی مثل «کالیکو» (Calico)، «وینگ» (Wing)، «نست» (Nest) و «فایبر» (Fiber) و همچنین بازوهای سرمایهگذاری گوگل یعنی «ونچرز» (Ventures) و «کپیتال» (Capital) هر کدام در قالب یک شرکت با یک مدیر عامل مستقل زیر چتر آلفابت قرار گرفتند. حالا گوگلهم یکی از این زیرمجموعههاست. اما این موضوع از اهمیت و محوریت گوگل در این ساختار نو کم نمیکند.
نام «جرج هاتز» (George Hotz)، هکر ۲۶ سالهی آمریکایی که به خاطر جیلبریک کردن آیفونهای اولیه و هک کردن پلیاستیشن۳ شهرت دارد، این روزها در میان خبرهای مهم خبرگزاریها به چشم میخورد.
هاتز چند سال در شرکتهای مرتبط با تکنولوژی مهمی کار کرده، اما هیچیک از آنها نتوانستهاند از نظر قوهی ذهنی او را راضی کنند.
ظاهرا این بار، او سرگرمی متفاوتی پیدا کرده. جورج هاتز با الگوبرداری از سدان آکورا مدل ILX یک خودروی خودران ساخته است. به نظر میرسد این خودرو واقعا کار میکند که این موضوع واقعا شگفتانگیز است چون آنطور که جورج هاتز خودش ادعا میکند به تنهایی و فقط به مدت یک ماه روی آن کار کرده است.
جورج هاتز چند سال در شرکتهای مرتبط با تکنولوژی مهمی کار کرده، اما هیچیک از آنها نتوانستهاند از نظر قوهی ذهنی او را راضی کنند. به همین خاطر، به تنهایی در شرکت خودش به نام comma.ai کار میکند. هدف او این است که شرکت «موبایلای» Mobileye را از رده خارج کند. موبایلای یکی از تامینکنندگان مهم سیستمهای دستیاری رانندگی است که در سیستم «اتوپایلت» (Autopilot) خودروهای تسلا استفاده میشود. نکتهی جالب این است که کار هاتز نظر ایلان ماسک را جلب کرده. ماسک در ایمیلی به او پیشنهادی وسوسهانگیز برای همکاری داده، اما هاتز پیشنهاد او را رد کرد.
سیستم او تفاوت زیادی با نمونههای فعلی موجود در بازار دارد. او به قوانین از پیش برنامهنویسی شده برای رانندگی کاری ندارد؛ و به جای آن از تکنیک یادگیری عمیق هوش مصنوعی در سیستماش استفاده کرده است. تمام اطلاعات این سیستم از تماشای رانندگی هاتز جمعآوری شدهاند.
جورج هاتز اولین کسی بود که آیفون را آنلاک کرد و باعث شد که آیفون بتواند با اپراتورهای دیگر هم کار کند. همچنین او برای هک کردن سیستم عامل iOS ابزار جیلبریک limera1n را توسعه داد. علاوه بر این، او اولین هکری بود که توانست به سیستم امنیتی کنسول پلیاستیشن سونی نفوذ و آن را هک کند. به دنبال این کار سونی از او شکایت کرد، اما این قضیه بعدا خارج از دادگاه بین هاتز و سونی حل شد.
آنچه امروز ما بهعنوان تجارت الکترونیکی میشناسیم، در آیندهای نزدیک با تغییراتی بنیادین روبهرو خواهد شد. هر چیز متصل به شبکه به یک کانال تجارت تبدیل میشود. در مورد آیندهای صحبت میکنیم که دو مفهوم «تجارت الکترونیکی» (E-Commerce) و «اینترنت اشیا» (Internet of Things) با هم ملاقات کرده و مفهوم «تجارت اشیا» (Commerce of Things) را رقم میزنند. در ادامه با جزییات بیشتری به این موضوع میپردازیم. با دیجیکالا مگ همراه باشید.
تا پیش از این در مورد اینترنت اشیا و بنیانهای فکری خالق این مفهوم برایتان نوشته بودیم. حالا میخواهیم کاربرد جدیدی از این مفهوم نامانوس را به تصویر بکشیم. اینترنت اشیا – از خانههای هوشمند گرفته تا خودروهای متصل و گجتهای هوشمند – این پتانسیل را دارد که به زیرساختی برای تجارت الکترونیکی آینده تبدیل بشود. اینترنت اشیا میتواند فرایند تجارت الکترونیکی را دگرگون کند. همزیستی این دو پدیده، سفر مشتری برای خرید یک محصول، از کسب دانش لازم تا رسیدن به نیت خرید و در نهایت اقدام به خرید را متحول خواهد کرد. در این سیستم، پایانههای فروش، دیگر به صفحات وب، اپلیکیشنها و دستگاههای PoS محدود نیستند. در این وضعیت، هر چیز (شیئ یا کالا) به یک پایانهی فروش (PoS) تبدیل میشود. اما مسیر رسیدن به این ادغام رویایی چیست؟ اینترنت اشیا چه وضعیتی دارد و چطور قرار است تجارت الکترونیکی را تحت تاثیر قرار بدهد؟
تا این لحظه شرکتهای زیادی به طراحی و تولید گجتهای واقعیت مجازی دست زدهاند. گوگل با«کاردبورد»، مایکروسافت با «هولولنز»، سامسونگ با «گلکسی گیر VR»، اچتیسی با «وایو» و سونی با«پروژهی مورفیوس»، همگی برای دورانی جدید دورخیز کردهاند. این رقابت به هیچوجه شوخیبردار نیست. حتی مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، دو میلیارد دلار برای خرید شرکت آکیولس و هدست«آکیولس ریفت» خرج کرده. اما برای همهگیر شدن واقعیت مجازی و تجاری شدن هدستها و گجتهای مربوط به آن، ابتدا باید از سد پنج مانع عبور کرد. در ادامه یکبهیک این موانع را بررسی میکنیم.
۱. کار را باید به کاردان سپرد
یک مهندس که یک دوربین فیلمبرداری ساخته لزوما نمیتواند یک شاهکار سینمایی بسازد. در مورد هدستهای واقعیت مجازی هم این قضیه صدق میکند.