روی کاناپه لم دادهاید و با هدست واقعیت مجازیتان در موزهی لوور پاریس چرخ میزنید. ناگهان یک خرس بزرگ از پشت دیوار بیرون میآید و با باز کردن در نوشابه، برند کوکاکولا یا پپسی را تبلیغ میکند. پس از چند ثانیه دوباره شما گشتوگذار خود را در موزه ادامه میدهید. در مورد آینده صحبت میکنیم. آیندهای نزدیک که گوگل و چند شرکت دیگر به دنبال آن هستند.
از مهر ۹۴، گوگل بهطور رسمی زیرمجموعهای از شرکت مادر آلفابت شد. حدود ۹۰ درصد از درآمد آلفابت از تبلیغات میآید. تبلیغاتی که در ابتدا در بستر صفحات وب و سپس در دستگاههای موبایل روبهروی چشمان کاربران قرار گرفت. اما گوگل به اینها قناعت نمیکند. این شرکت میخواهد با تکیه بر واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality)، ماشین پولسازیاش را همچنان قوی و چابک، روشن نگه دارد. گوگل به دنبال کدام واقعیت است؟ در ادامه با دیجیکالا مگ همراه باشید.
برای یادآوری
واقعیت مجازی به شبیهسازی کامپیوتری یک تصویر یا محیط سهبعدی گفته میشود؛ دنیایی مجازی که در آن کاربر با یک دستگاه الکترونیکی مثل هدست یا عینک مخصوص با اشیا یا المانهای محیط تعامل برقرار میکند.
واقعیت افزوده به تکنولوژیای گفته میشود که در آن یک تصویر مرتبط دیجیتالی به کمک یک گجت خاص، روبهروی دید کاربر قرار میگیرد و اطلاعاتی اضافه را به کاربر منتقل میکند.
با شکلگیری شرکت آلفابت، پروژههایی مثل «کالیکو» (Calico)، «وینگ» (Wing)، «نست» (Nest) و «فایبر» (Fiber) و همچنین بازوهای سرمایهگذاری گوگل یعنی «ونچرز» (Ventures) و «کپیتال» (Capital) هر کدام در قالب یک شرکت با یک مدیر عامل مستقل زیر چتر آلفابت قرار گرفتند. حالا گوگلهم یکی از این زیرمجموعههاست. اما این موضوع از اهمیت و محوریت گوگل در این ساختار نو کم نمیکند.