آنچه امروز ما بهعنوان تجارت الکترونیکی میشناسیم، در آیندهای نزدیک با تغییراتی بنیادین روبهرو خواهد شد. هر چیز متصل به شبکه به یک کانال تجارت تبدیل میشود. در مورد آیندهای صحبت میکنیم که دو مفهوم «تجارت الکترونیکی» (E-Commerce) و «اینترنت اشیا» (Internet of Things) با هم ملاقات کرده و مفهوم «تجارت اشیا» (Commerce of Things) را رقم میزنند. در ادامه با جزییات بیشتری به این موضوع میپردازیم. با دیجیکالا مگ همراه باشید.
تا پیش از این در مورد اینترنت اشیا و بنیانهای فکری خالق این مفهوم برایتان نوشته بودیم. حالا میخواهیم کاربرد جدیدی از این مفهوم نامانوس را به تصویر بکشیم. اینترنت اشیا – از خانههای هوشمند گرفته تا خودروهای متصل و گجتهای هوشمند – این پتانسیل را دارد که به زیرساختی برای تجارت الکترونیکی آینده تبدیل بشود. اینترنت اشیا میتواند فرایند تجارت الکترونیکی را دگرگون کند. همزیستی این دو پدیده، سفر مشتری برای خرید یک محصول، از کسب دانش لازم تا رسیدن به نیت خرید و در نهایت اقدام به خرید را متحول خواهد کرد. در این سیستم، پایانههای فروش، دیگر به صفحات وب، اپلیکیشنها و دستگاههای PoS محدود نیستند. در این وضعیت، هر چیز (شیئ یا کالا) به یک پایانهی فروش (PoS) تبدیل میشود. اما مسیر رسیدن به این ادغام رویایی چیست؟ اینترنت اشیا چه وضعیتی دارد و چطور قرار است تجارت الکترونیکی را تحت تاثیر قرار بدهد؟