قالب های فارسی وردپرس 17

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 17

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

بازاریابی اینترنتی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی مفهومی است که اگر می‌خواهید در سوداگری خود به صورت حرفه‌ای و ریزبین عمل کنید باید با آن آشنا شوید، به راستی دیجیتال مارکتینگ حائز بخش‌های مختلفی است که در این نوشتار هدف داریم به تعریف کامل دیجیتال مارکتینگ و اجزای مربوط به این سوژه بپردازیم.


دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با به کارگیری فناوری‌های دیجیتال و عمدتا در اینترنت از دسته تلفن‌های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل رایانه و هر رسانه دیجیتال سایر انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ با وردپرس  این گونه از بازاریابی تبلیغاتی است که به علت ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همهنگام با رشد ابزارهای اطلاع‌رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین کاربران مفتوح کرده‌است.


بازاریابی اینترنتی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

در واقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از کل ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای منظور مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی می‌باشد ولی در بازاریابی سنتی شماهم شبیه به موارد زیر را باید برای سوداگری خود سپریدن دهید ولی متفاوت تر، در بازاریابی سنتی شما باید هزینه‌ی بسیار زیادی را برای تبلیغات در بیلیورد های شهر ( که سایر مشابه پیشین جذابیت قبل را ندارد )، تبلیغات در رسانه که اگر اطلاعات داشته باشید در صدا و سیما در ثانیه تبلیغات تقریبا  به ۱ الی ۱۰ میلیون تومان هزینه خواهد برد. پس برای موفق شدن در دنیای امروزه به سمت دیجیتال مارکتینگ بروید الی بتوانید محصولات و خدمات خویش را سریع تر به فروش برسانید.


مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ:

شناخت مخاطبین خود

فروش تند کالا و خدمات

ارتباط پایدار کردن با مشتریان خود

همه گیر شدن برند شما در فضای مجازی

افزایش میزان سودهی

به اشتراک گذاری همگی خدمات خویش در سراسر کشور

رقابتی شدن برند شما با دیگر سوداگری ها

معایب استفاده از دیجیتال مارکتینگ:

استفاده بنیادین و ریزبین نکردن از بازاریابی اینترنتی باعث زیان شما خواهد شد

ارتباط پایدار کردن های بیش از حد با مشتری مایه کاهش سودهی شما می‌شود

استفاده از تبلیغات های منفی و بدون محتوا به برند شما لطمه وارد می‌کند

رعایت نکردن سئو یا بهینه سازی بازاریابی شخصی خویش باعث اضمحلال برند شما می‌شود

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال ( بازاریابی اینترنتی ):

۱٫ بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست ؟

در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند فرآوری و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و توسط آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون تازه ها تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه ، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر وغیره را فرآوری و منتشر گردد.


بازاریابی درونمایه گرد از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، پیوسته و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده‌است. بازاریابی محتوا به پیگیری جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای سپریدن اقداماتی سودده صورت می‌گیرد


۲٫ سئو یا بهینه سازی

بهینه سازی یا سئو چیست ؟

(Seo) سئو یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است. معمولاً وب سایت‌هایی که بالاترین محیط‌ و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده اکثریت از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.


در واقع بهینه‌سازی وب سایت دربرگیرنده گسترش و ویرایش مطالب موجود در خویش سایت و برنامه‌نویسی و در ضمن وابستگی بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.


بهینه سازی به دو شاخه اصلی سئوی بیگانه و سئوی درونی تقسیم بندی می‌شود. سئوی بیگانه خود به دو قسمت شبکه‌های اجتماعی و لینک سازی دسته می‌شود. سئوی درونی نیز به کلیه روش‌های On Page سئو امثال لینک سازی داخلی اطلاق می‌شود.


۳٫ همکاری در فروش

همکاری در فروش

( Affiliate marketing ) یک روش بازاریابیست که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که بازدید کننده یا مشتریانی را به سوداگری بازگردانیدن داده‌اند، اجرت می‌دهد. برای نمونه سایت‌ها برای ارجاء بازدیدکنندگان جدید یا خریداران جدید هدیه یا مبلغی را به شخصی که شناسایی را سپریدن داده پرداخت می‌کنند. این صنعت چهار بازیگر اصلی دارد: کالا، شبکه،ناشر و مشتری. فروش رابطه‌ای نوعی از بازاریابیست که محصولات و خدمات سایرین را در قبال اخذ کمیسیون برای فروش یا ارئه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک‌های که در اختیار شما قرار دیتا می‌شود بصورت آنلاین به کاربران دیگر شناسایی کنید. بطور چکیده می‌توان گفت فروش رابطه‌ای یعنی بازاریابی و شناسایی کالا یا خدمات سایرین به منظور فروش کالا یا خدمات آن‌ها و بهره‌گیری مشترک از سود به دست آمده بر پای بست، توافق سپریدن شده.


۴٫ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

Social Media Marketing یا همان بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکتا مهم ترین عوامل افزایش شدامد و فروش شما می‌باشد، شما می‌توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند : فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و… افزایش ورودی ترافیک وبسایت خود را شفا ببخشید. جالب است که بدانید ۷۶ درصد شرکت‌های تجاری امروزه از بازاریابی توسط رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اشکال فروشان بازرگانی افزایش ۱۳۳ درصدی در میزان درآمد خویش بواسطه بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی داشته‌اند.


۵٫ بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی چیست ؟

Email Marketing یا بازاریابی اینترنتی همواره به عنوان گرد از برترین راهکار های ارتباط پایدار کردن با مخاطبین و افزایش فروش می‌باشد، ولی اکثرا سوداگری ها فک میکنن به کارگیری ایمیل مارکتینگ کهنه شده و جوابگو نیست، اما این شیوه فکر زیاد اشتباه است اگر شما بازاریابی ایمیلی خود را به چهره بنیادین و ریزبین اتمام دهید می‌توانید فروش خود را چندین برابر کنید.


۶٫ تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی

پرداخت به ازای کلیک یا PPC اسم مدلی از تبلیغات اینترنتی است که در آن بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل یا رسانه‌ای سایر هدایت می‌شوند و تبلیغ دهنده بر اساس شمار کلیک‌ها و مراجعه به رسانه خود، به نمایش دهنده خرج تبلیغات را پرداخت می‌کند. این روش در سررسید خویش نوآوری در صنعت تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شد و به بازبینی جایگزین متدهای سنتی تبلیغات بنری (مدت‌دار) و پرداخت به ازای شمار نمایش شد. مدل‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از پرداخت به ازای کلیک نیز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند که به عنوان نمونه می‌توان به پرداخت به ازای منجر شدن به خرید اشاره کرد.


۷٫ روابط عمومی آنلاین 

روابط عمومی آنلاین 

Digital PR یا روابط عمومی آنلاین مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌دهد. احد از بزرگترین تفاوت‌های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه‌ریزی است؛ به‌طوری‌که روابط عمومی برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کند ولی تبلیغات، در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن به تعقیب نتیجه است و البته این موضوع، ریسکِ پیشه را بالا می‌برد. روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاصِ زمانِ تفکرِ بیشتر به مشتری و شرکت، در جهتِ جلبِ رضایتِ هرچه اغلب مشتری و ارائه‌یِ خدمات بهتر، کوشش در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان کمپانی دارد.


۸٫ تبلیغات بومی ( همگانی )

تبلیغات بومی


Native advertising یا تبلیغات بومی نوعی از تبلیغات است که عمدتا آنلاین است، که مطابق با فرم و عملکرد پلتفرمی است که به نظر می رسد. در بسیاری از موارد، آن را به عنوان یک مقاله یا ویدیو نشان می دهد که بدست یک تبلیغ کننده ساخته شده است و قصد خاص آن پیشروی کردن یک فرآورده است، در حالی که مطابق شکل و سخیف است که در غیر این چهره در پیشه هیات تحریریه پلتفرم دیده می شود. واژه “بومی” اشاره به این انسجام محتوای با رسانه های دیگر است که در پلتفرم ظاهر می شود.


۹٫ اتوماسیون بازاریابی دیجیتال

اتوماسیون بازاریابی چیست ؟

اتوماسیون بازاریابی اشاره به سیستم عامل های نرم افزاری و فن آوری های طراحی شده برای دسته های بازاریابی و سازمان ها برای به طور موثر در بازار چند کانال آنلاین (مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی، تارنما ها، و غیره) و اتوماتیک وظایف تکراری است. مراکز بازاریابی، مشاوران و کارکنان بازاریابی نصف وقت با مشخص کردن معیارها و نتایج برای وظایف و فرایندهایی که بعد متعلق به نرم اسباب تفسیر، ذخیره و اجرا می شوند، راندمان را افزایش می دهد و خطاهای انسانی را تفریق می دهد. در نخست در اتوماسیون بازاریابی ایمیل متمرکز شد، اتوماسیون بازاریابی به پهنه وسیعی از ابزارهای اتوماسیون و تحلیلی برای بازاریابی اشاره دارد. به گزیده تر بازاریابی ورودی. سیستم عامل های بازاریابی اتوماسیون به عنوان یک گذرگاه حل میزبانی یا مبتنی بر وب باره کاربرد قرار می گیرند، و هیچ نصب نرم افزاری توسط مشتری مورد نیاز نیست.

دورخیز گوگل برای حضور قدرتمندتر در بازار رایانش ابری

گوگل قصد دارد شرکت Looker را به مبلغ ۲/۶ میلیارد دلار خریداری کند. لوکر شرکت بزرگی است که در زمینه تجزیه‌و‌تحلیل داده فعالیت دارد. این اولین اقدام مدیر جدید مرکز توسعه خدمات ابری گوگل است. دایان گرین پس از آن‌که سه سال مسئولیت مدیریت مرکز توسعه‌ی خدمات پردازش ابری گوگل موسوم به Google Cloud را در اختیار داشت، از سمت خود کناره‌گیری کرد و توماس کوریان که برای مدت طولانی رئیس اجرایی شرکت اوراکل بود، در ماه نوامبر به‌عنوان مدیرعامل جدید گوگل کلاود جانشین دایان گرین شد. پس از این اتفاق، گوگل اعلام کرده است که لوکر را با پرداخت ۲٫۶ میلیارد دلار پول نقد خریداری خواهد کرد.  

Looker

کوریان در کنفرانس ماه فوریه گوگل اظهار داشت که به‌دنبال سرمایه‌گذاری و گسترش قابل‌توجه کسب‌و‌کار ابری گوگل است. او افزود:

در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد چشمگیر [کسب‌وکار ابری] گوگل، حتی سریع‌تر از آنچه وعده داده شده خواهید بود.

شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet نیز ازطریق گوگل ونچرز (Google Ventures) و گوگل کپیتال (Google Capital) در لوکر سرمایه‌گذاری کرده است. این بزرگ‌ترین خرید گوگل بعد از خریداری شرکت محصولات خانه هوشمند Nest است. شرکت هولدینگ آلفابت، در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۳.۲ میلیارد نست را خریداری کرده بود. 

گوگل در تلاش است تا سهم خود از بازار رایانش ابری را از چنگ رهبران این صنعت یعنی وب‌سرویس آمازون (Amazon Web Services)، و آژور مایکروسافت برباید. وب‌سرویس آمازون (AWS) همچنان دربرابر رقبایش سهم بیشتری از بازار را دراختیار دارد و هرسال، درآمدش بیشتر می‌شود. خدمات ابری در آخرین سه‌ماهه‌ی مالی، ۷/۷ میلیارد دلار درآمد برای آمازون به‌همراه داشت. گوگل درآمد خود را از سرویس‌های ابری اعلام نمی‌کند؛ اما گفته می‌شود که میزان درآمد گوگل از اپلیکیشن‌ها و خدمات ابری بیش از یک میلیارد دلار در هر فصل مالی باشد. براساس گزارش Canalys، تا پایان سال ۲۰۱۸، گوگل ۷/۶ درصد از سهم بازار در بخش سرویس خدمات ابری را در مقایسه با سهم ۱۳/۷ درصدی مایکروسافت و ۳۲ درصدی آمازون در اختیار داشته است.

خرید لوکر یک ابزار تجزیه‌و‌تحلیل جدید را برای مشتریان گوگل کلاود به‌ارمغان خواهد آورد. به‌گفته‌ی گوگل، اضافه شدن این تکنولوژی به مشتریان کمک خواهد کرد تا داده‌های خود را به‌صورت یکپارچه در منابع مختلف تجزیه‌و‌تحلیل کنند و همچنین، به گوگل کمک می‌کند تا در اهداف بلندمدت خود، ابزار تجزیه‌وتحلیل منحصربه‌فردی را در صنعت ارائه کند. گوگل در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرده که حدود ۳۵۰ مشتری لوکر از جمله بازفید، یاهو و Hearst، از قبل جزو مشتریان گوگل بوده‌اند.

ابزار کسب‌و‌کار هوشمند لوکر علاوه‌بر خدمات رسانی به گوگل به چندین شرکت دیگر نیز سرویس خدمات ابری ارائه می‌کند. همچنین لوکر می‌تواند در دیتابیس‌های شرکت‌های دیگر، که خیلی از آن‌ها حتی رقیب گوگل هستند هم ادغام شود. کوریان در جریان کنفرانس مطبوعاتی با روزنامه‌نگاران بیان کرد که لوکر به سازگاری و کارکردن با محصولات سایر شرکت‌ها مانند سرورهای Redshift آمازون و Azure SQL Server مایکروسافت ادامه خواهد داد. ازجمله دیگر رقبای لوکر می‌توان به ابزارهای قدرتمند Domo ،Tableau به‌همراه Power BI (سرویس اختصاصی مایکروسافت برای تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار) و QuickSight وب‌سرویس آمازون هستند.


اریکسون: 5G سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت درحال متداول شدن است

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) جدیدترین بستر سیستم‌های ارتباطات مخابراتی است که از اهداف آن، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت‌برثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل) و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت است.

شرکت اریکسون معتقد است، با ورود زودهنگام شبکه‌ها و پشتیبانی قوی ازطرف فروشندگان سخت‌افزاری و تولید‌کنندگان قطعات به منظور کمک به سرعت بخشیدن و افزایش تعداد مشترکین، 5G بسیار سریع‌تر از آنچه پیش از این پیش‌بینی می‌شد درحال متداول شدن است.

این شرکت سوئدی تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۴ تعداد مشترکین 5G به ۱.۹ میلیارد نفر یعنی چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نفر بیشتر نسبت به تخمین قبلی در سال گذشته، خواهد رسید. با این وجود، تا پایان سال ۲۰۱۹ تعداد کاربران 5G تنها به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

5G اریکسون

5g اریکسون

شبکه‌های تجاری 5G در حال حاضر در ایالات متحده، آسیا و اروپا در دسترس هستند. شرکت اریکسون معتقد است در مدت پنج سال پوشش شبکه‌ی 5G برای ۴۵ درصد مردم دنیا محقق می‌شود. این درحالی است که اگر اپراتورها بتوانند به تکنولوژی‌های جدیدی مانند «به‌اشتراک‌گذاری طیف موج» (Spectrum Sharing) دست پیدا کنند، این رقم می‌تواند تا ۶۵ درصد افزایش یابد. این کار به اپراتورها اجازه می‌دهد تا برای ارسال سیگنال‌های 4G و 5G از فرکانس‌های مشابه استفاده کنند.

فردریک جیدلینگ، رئیس بخش شبکه در شرکت اریکسون اعلام کرد:

شبکه‌ی 5G بی‌شک در حال افزایش و به سرعت در حال رشد است. این نشان‌دهنده‌ی شور و شوق ارائه دهندگان خدمات و مصرف‌کنندگان برای این تکنولوژی است. 5G تأثیر مثبتی بر زندگی و کسب‌و‌کار مردم خواهد داشت. 5G به دستاوردی فراتر از اینترنت اشیا (IoT) و انقلاب صنعتی چهارم تبدیل خواهد شد. با این وجود، دستیابی به مزایای کامل 5G تنها با ایجاد یک اکوسیستم که در آن تکنولوژی، نظارت، امنیت و شرکای صنعتی همه باهم تعامل دارند و نقش مهمی ایفا می‌کنند، امکان‌پذیر است.

5g

در مدت پنج سال آینده، تصور می‌شود که یک سوم تمام شبکه‌های تلفن همراه به 5G مجهز شوند و داده‌های خود را به‌صورت 5G منتقل کنند. LTE به‌عنوان تکنولوژی رادیویی غالب همچنان مدتی باقی خواهد ماند. درحقیقت، گسترش شبکه‌های 5G قطعا به ارتقاء خدمات 4G منجر خواهد شد؛ چراکه شبکه‌ 4G پایه و اساس زیرساخت نسل بعدی را فراهم می‌کند.

جای تعجب نیست که ترافیک داده همچنان به رشد ادامه می‌دهد. ترافیک در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۴ به میزان ۸۲ درصد افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود با متداول شدن 5G تا سال ۲۰۲۴، این میزان به ۱۳۱ اگزابایت (هر اگزابایت = ۱ میلیون ترابایت) در ماه خواهد رسید.

بااین‌حال، به‌رغم خوشبینی شرکت اریکسون، مشخص نیست ممنوعیت استفاده از هرگونه کیت هواوی (Huawei)، چه تأثیری بر آینده‌ی 5G خواهد داشت. درحال‌حاضر، ایالات متحده و چندین کشور دیگر، اپراتورها را از خرید تجهیزات 5G از هواوی محروم کرده‌اند و انتظار می‌رود کشورهای بیشتر دیگری نیز به آن‌ها ملحق شوند. هواوی هرگونه اتهامی را رد کرده است و در عین حال بسیاری از اپراتورها تمایل کمی برای پیروی از تحریم‌های آمریکا از خود نشان می‌دهند؛ چراکه منع استفاده از تجهیزات هواوی برای این اوپراتورها به‌معنی متحمل شدن هزینه‌های بالاتر، تأخیر در راه‌اندازی 5G و کاهش نوآوری محصولات و شرکت‌شان خواهد بود.

از معضل هواوی تا گسست 5G؛ آیا کشورها دروازه‌های اینترنت را به‌روی خود خواهند بست؟

ایالات‌ متحده‌‌ی آمریکا هیچگاه اهمیت چندانی برای موضوع اینترنت در کشورهایی نظیر چین و روسیه قائل نبوده است. تصویر غالب درباره‌ی این دو کشور عموما آن است که آن‌‌ها ازلحاظ فناوری عقب‌‌‌افتاده هستند و خدمات آن‌‌ها نیز تنها نسخه‌‌ای کپی‌‌برداری‌‌شده از فناوری برتر آمریکایی است. رسانه‌ها نیز دائما سانسور و دخالت حکومتی را از عوامل ناتوانی صنایع حوزه‌ی فناوری این کشورها در رقابت با مراکز مهمی نظیر سیلیکون‌ولی معرفی می‌‌کنند. هرچند به‌نظر نمی‌رسد حتی کم‌رنگ‌ جلوه‌دادن موفقیت‌‌های اخیر غول‌های فناوری چینی نیز تأثیر چندانی بر واقعیات فعلی جهان فناوری گذاشته باشد.

بااین‌حال، آنچه در هفته‌‌ی اخیر روی داد، عملا مرزبندی تازه‌ای در قلمرو تکنولوژیک ابرقدرت‌‌های جهانی مشخص کرد: روسیه و چین اکنون درکنار یکدیگر به‌‌سوی نسل بعدی فناوری اینترنت در‌حال‌حرکت هستند؛ حرکتی تازه که این‌‌بار ممکن است ایالات متحده را نیز پشت‌سر بگذارد.

در قلب این شکاف تازه، نام شرکت چینی هواوی به‌چشم می‌‌خورد: بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی جهان و رهبر بی‌چون‌و‌چرای فناوری 5G. دولت آمریکا هواوی را از هرگونه مشارکت در احداث شبکه‌های جدید 5G در خاک این کشور منع و در گام دوم، آن را به قطع دسترسی به نرم‌افزارها و تجهیزات موردنیاز برای  گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه تهدید کرده است؛ اقدامی که حتی اخیرا واکنش غول‌های فناوری آمریکایی نظیر گوگل را نیز برانگیخت.

افزون‌براین، ایالات‌ متحده تلاشش را آغاز کرده تا هم‌‌پیمانان خود را نیز به تحریم یا تحدید استفاده از تجهیزات ساخت هواوی در شبکه‌‌ی 5G ترغیب کند. دولت آمریکا مدام ادعا می‌‌کند تجهیزات ساخت این شرکت اجازه‌‌ی دسترسی چین را به زیرساخت‌‌های اطلاعاتی حساس کشورهای میزبان فناوری 5G را خواهد داد. البته این ادعا را بارها‌و‌بارها غول فناوری چینی تکذیب و با قاطعیت وجود هرگونه تهدید امنیتی را در محصولاتش رد کرده است.

درحالی‌که برخی از شهرهای مهم ایالات‌ متحده آماده‌‌کردن بسترهای لازم را برای راه‌اندازی و اجرای فناوری 5G آغاز کرده‌‌اند، تحلیلگران درباره‌ی عواقب تحریم‌‌های تازه درزمینه‌ی کاهش سرعت توسعه‌‌ی این فناوری در سطح کشور هشدار داده‌‌اند. این گروه بر این باور‌‌ند که این اقدامات می‌‌تواند نهایتا به عقب‌‌ماندن ایالات متحده از چین در عرصه‌‌ی فناوری منجر شود. حال با این حرکت جدید چین، حتی روسیه نیز که تاکنون در زمینه‌‌ی فناوری حرف چندانی برای گفتن نداشت، می‌‌تواند وارد عرصه‌‌ی رقابت با ایالات متحده شود.

در خارج از آمریکا نیز، کشورها برای تصمیم‌‌گیری درباره خریدن یا نخریدن تجهیزات هواوی بر سر دوراهی صرفا سیاسی قرار گرفته‌‌اند. این دوراهی باعث تشدید خطر انشقاق فضای اینترنت و فروپاشی مفهوم وب به‌‌عنوان شبکه‌‌ی آزاد و جهانی شده است. مسلما آن‌هایی که در این بازی طرف آمریکا را می‌‌گیرند، خطر جاماندن از قافله‌‌ی حرکت جهان به‌‌سوی نسل بعدی فناوری اینترنت و ارتباطات را به جان خواهند خرید.

 چرا 5G آینده‌‌ی فناوری جهان است؟

 چهارشنبه‌‌ی گذشته، هواوی توافق‌‌نامه‌‌ای با MTS، بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی روسیه، امضا کرد که بنابر مفاد آن، این غول فناوری چینی قرار است تا سال آینده، نسل پنجم شبکه‌‌های مخابراتی را در این کشور توسعه دهد و راه‌اندازی کند.

دوراهی سیاسی فعلی برخی کشورها در خرید یا نخریدن تجهیزات هواوی باعث فروپاشی مفهوم وب به‌‌عنوان شبکه‌‌ی آزاد و جهانی شده است

این خبر در حالی منتشر می‌‌شود که دولت چین نیز به‌‌تازگی اولین سری از مجوزها برای استفاده‌‌ی تجاری شبکه‌‌ی 5G در کشور خود را صادر کرده است؛ اقدامی که به‌تعبیر رسانه‌‌های دولتی این کشور، «آغاز عصر نوین صنعت ارتباطات» محسوب می‌‌شود. بدیهی است هواوی نقشی اساسی در این جریان دارد؛ شرکتی که پیش‌‌تر توانسته با امضای ۴۵ قرارداد تجاری مهم برای راه‌اندازی شبکه‌‌ی 5G در ۳۰ کشور جهان، جایگاه فعلی خود را به‌‌عنوان سردمدار این حرکت جهانی تثبیت کند.

با تمام این‌ها، هنوز برای قضاوت نهایی کمی زود است؛ چراکه خبر می‌‌رسد شرکت فنلاندی نوکیا نیز توانسته در دو ماه گذشته، ۱۲ قرارداد جدید برای احداث شبکه‌ی 5G منعقد کند. این در حالی است که تعداد این قراردادها در همین بازه برای هواوی، تنها به سه فقره می‌‌رسد. این آمار و ارقام به‌‌وضوح در‌حال‌برهم‌‌زدن محاسبات کارشناسانی است که پیش‌‌ازاین تصور می‌‌کردند هواوی با دراختیارداشتن مزیت رقابتی در کاهش هزینه‌‌ی تمام‌‌شده‌‌ی تجهیزات، از همین حالا رهبر بی‌‌چون‌‌وچرای این فناوری در جهان خواهد بود.

حال شرکت چینی خود را در خط‌مقدم جنگ تجاری فزاینده میان ایالات‌ متحده و چین می‌‌بیند: یکی از مدیران ارشدش در کانادا و به درخواست آمریکا بازداشت شده، محصولاتش در بازار داخلی آمریکا تحریم شده‌‌اند و واشنگتن نیز فشار فزاینده‌ای بر متحدان خود وارد می‌‌کند تا علیه این شرکت اقدام کنند.

splinternet

شبکه‌‌ی 5G که قرار بود روزی سرعتی بیشتر و ارتباطاتی سریع‌‌تر و دسترسی آسان‌‌تر را به فضای ابری فراهم کند و زمینه‌‌ساز گسترش فناوری‌‌هایی نظیر خودروهای خودران و شهرهای هوشمند شود، حالا خود باعث بروز شکافی عمیق میان کشورها شده است. از یک سو، متحدان پکن حضور دارند که هیچ مشکلی با هواوی ندارند؛ جبهه‌‌ای که شاید بارزترین کشور در میان آن‌‌ها روسیه باشد و از سوی دیگر، واشنگتن به‌‌همراه تعدادی انگشت‌‌شمار از کشورها قرار گرفته‌‌اند که تعهد داده‌‌اند فعالیت شرکت چینی را در خاک خود تعطیل کنند.

در میانه نیز، خیل عظیمی از کشورها قرار گرفته‌‌اند که بیشتر به آمریکا نزدیک هستند تا چین؛ بااین‌حال تمایلی نیز ندارند که از بابت تأخیرهای احتمالی و هزینه‌‌ی اضافی ناشی از کنارگذاشتن هواوی از این پروژه متحمل خسارتی شوند. در‌حال‌حاضر، آمریکا درزمینه‌‌ی فناوری 5G از چین عقب‌‌تر است و بستن مرزهای این کشور به روی محصولات غول فناوری نیز کمک چندانی به جبران این ضعف نکرده است. البته، این بدان‌معنا نیست که آمریکا هرگز نمی‌‌تواند خود را به چین برساند؛ اما مسلما چنین دستاوردی جز با هزینه و تقلای بسیار محقق نخواهد شد.

بدترین سناریوی پیش رو از دید ناظران چنین است که شکاف فعلی عمیق‌‌تر شود و نهایتا دولت‌ها نیز به پیوستن به یکی از دو جبهه‌‌ی درگیر مجبور خواهند شد. در چنین شرایطی، گسستی نوظهور میان چین و آمریکا را در عرصه‌‌ی نسل بعدی اینترنت جهان شاهد خواهیم بود؛ گسستی که مسلما عواقب آن تنها به شرکت‌‌های ارائه‌‌دهنده‌‌ی سرویس‌‌های مخابراتی محدود نخواهد شد.

مقایسه سرعت، کیفیت و قیمت سرویس اینترنت در ایران با سایر کشورهای جهان

این روزها یکی از پرسش‌هایی که ذهن بیشتر کاربران اینترنت در ایران را به‌خود مشغول کرده، این است که وضعیت دسترسی به اینترنت در سایر کشورهای جهان چگونه است؟ کاربران برای اتصال به اینترنت چه بهایی می‌پردازند و سرویس ارائه‌شده به آن‌ها چه سرعت و کیفیتی دارد؟ در این مقاله‌ی زومیت، قصد داریم با پاسخ‌دادن به این پرسش‌ها و مقایسه‌ی شاخص‌های کیفی اینترنت ثابت و همراه در سطح جهان، به درک درستی از وضعیت اینترنت در ایران برسیم.

اینترنت ثابت

منظور از اینترنت ثابت در اینجا اینترنت پهن‌باندی (Broadband) است که بر بستر خطوط تلفن ثابت ارائه می‌شود. دسترسی به این نوع سرویس اینترنت در ایران نیز مانند بیشتر کشورهای دنیا ازطریق متداول‌ترین نوع از فناوری DSL یعنی ADSL میسر می‌شود.

سرعت

منابع مختلف آمارهای متفاوتی از میانگین سرعت اتصال به اینترنت در کشورهای دنیا ارائه می‌کنند که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

وب‌سایت Speedtest.net یکی از مشهورترین سرویس‌هایی است که شاخص‌های کیفی اتصال اینترنت مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر (latency) کاربران را بررسی می‌کند. ازآنجاکه اسپیدتست‌دات‌نت با مقایسه‌ی سرعت اتصال کاربران به بیش از ۴,۷۰۰ سرور در سرتاسر جهان، تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ میلیارد آزمایش سرعت انجام داده، می‌توان با تقریب خوبی به آمار و ارقام ارائه‌شده‌ی این سایت اعتماد کرد.

سریع ترین اینترنت دنیا

ایران با داشتن متوسط سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه، در رتبه‌ی ۱۳۱ جهان و پایین‌تر از کشورهایی چون سومالی و اوگاندا قرار دارد

بنابر اعلام این سایت، در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان برابر با ۵۸.۶۶ مگابیت‌برثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. این در حالی‌ است که ایران در همین بازه‌ی زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه در رتبه‌ی ۱۳۱ و پایین‌تر از کشورهایی چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار دارد. می‌توانید فهرست کامل رده‌بندی اسپیدتست براساس سرعت اتصال به اینترنت ثابت را از اینجا مشاهده کنید.

وب‌سایت cable.co.uk نیز با انجام ۱۶۳ میلیون آزمایش سرعت در ۲۰۰ کشور و منطقه‌ی خودگردان در جهان، ایران را با کاهشی ۱۲ پله‌ای درمقایسه‌با سال ۲۰۱۷ در رتبه‌ی ۱۴۵ جهان قرار داده‌ است. نتایج ارائه‌شده‌ی این سایت حاصل بررسی سرعت ۱۲ ماه اخیر کاربران ازطریق M-Lab (پروژه‌ای مشترک از گوگل و دانشگاه پرینستون و چند شرکت و دانشگاه دیگر) است.

نقشه سرعت اینترنت در کشورهای جهان

نقشه‌ی cable.co.uk از سرعت اینترنت در کشورهای جهان

آکامای (Akamai) یکی دیگر از شرکت‌هایی است که درزمینه‌ی ارائه‌ی خدمات ابری فعالیت می‌کند. شبکه‌ی تحویل محتوا (CDN) این شرکت بزرگ‌ترین پلتفرم پردازش غیرمتمرکز در سطح جهان است که به ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل ترافیک وب سرویس می‌دهد. این شرکت در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵ در گزارشی با نام وضعیت اینترنت، با تحلیل بیش از ۲۰۰ تریلیون درخواست ثبت‌شده در پلتفرم CDN خود، فهرستی از سرعت دسترسی به اینترنت در ۱۴۵ کشور جهان ارائه کرده‌ بود که نتایج آن را در قالب نقشه‌ی تعاملی زیر مشاهده می‌کنید.

نقشه‌ی تعاملی آکامای از سرعت اینترنت در کشورهای جهان

این نقشه نشان می‌دهد درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ کشورهای سومالی و اوگاندا اینترنت کندتری درمقایسه‌با ایران داشته‌اند، پس از گذشت چهار سال، سرعت اینترنتشان از ایران پیشی گرفته‌ است.

کیفیت اتصال و سلامت سرویس

هنگامی‌که صحبت از کیفیت سرویس اینترنت در میان باشد، هر کاربر بسته به نوع استفاده‌اش از اینترنت، به‌دنبال سنجش معیار متفاوتی است. برای مثال، اگر گیمر هستید و به بازی‌های آنلاین علاقه دارید، احتمالا داشتن پینگ (Ping)پایین، برایتان از هر چیز دیگری مهم‌تر باشد. پینگ بالای بازی‌های ویدئویی آنلاین در ایران بیشتر به فاصله از سرورها و مراکز داده‌ی غربی مربوط می‌شود. درصورت افتتاح مراکز داده‌ی شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت و آمازون در کشورهای هم‌جوار، این میزان پینگ برای کاربران ایرانی هم تاحدزیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

به‌جز پینگ، معیارهای دیگری هم هستند که با استفاده از آن‌ها سلامت اینترنت هر کشور اندازه‌گیری می‌شود. اوراکل سال گذشته سرویسی با نام «نقشه‌ی اطلاعات اینترنت» (Internet Intelligence Map) راه‌اندازی کرد که در آن «سلامت» اینترنت کشورهای مختلف به‌صورت درلحظه سنجیده می‌شود.