انتخاب یک گوشی هوشمند فقط انتخاب بین اندروید و iOS نیست بلکه اگر میخواهید وارد اکوسیستماندروید شوید باید از بین رابط کاربریهای مختلف یکی را انتخاب کنید. گوگل، سامسونگ، سونی، الجی، وانپلاس، HTC، موتورولا و دیگر شرکتها در این زمینه رویکرد خاصی دارند. در این میان سامسونگ یکی از شرکتهایی است که با معرفی رابط کاربری One UI توانسته توجهات زیادی را جلب کند و البته نبایداندروید خالص را از قلم بیندازیم.
برای این مقایسه، رابط کاربری One UI در گلکسی اس ۱۰ ای و اندروید خالص پیکسل ۲ را مورد بررسی قرار دادهایم. میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا اندروید خالص کماکان بهترین اندروید محسوب میشود یا اینکه رابط کاربری سامسونگ در مقایسه با آن حرفهای بیشتری برای گفتن دارد؟
در تمام اسکرینشاتهای این مطلب، در سمت چپ شاهد تصویر ثبت شده از پیکسل ۲ هستید و تصویر سمت راست هم مربوط به گلکسی اس ۱۰ ای است.
بیشتر جذابیت اندروید خالص در هوم اسکرین و app drawer دیده میشود و وقتی به دیگر بخشها مانند منوها وارد میشوید، بیش از اینکه زیبا باشند، کارکرد محور هستند. اما سامسونگ برای One UI دقت بیشتری به جزئیات داشته و نمود این رویکرد را در بخشهای مختلف میتوانیم ببینیم. بهعنوان مثال میتوانیم به منوی بخش Setting اشاره کنیم که در این بخش One UI ظاهر جذابتری نسبت به ظاهر خشک و معمولی اندروید خالص دارد.
البته گرایش سامسونگ برای زیبا کردن One UI گاهی میتواند زیاده از حد به نظر برسد. با این وجود، سامسونگ توانسته برای این رابط کاربری ظاهر جذابی را به ارمغان بیاورد. البته منظور ما این نیست که اندروید خالص هم طراحی بدی دارد. فید گوگل اسیستنت (برای دسترسی به آن در هوم اسکرین باید به سمت راست سوایپ کنید) طراحی خوبی دارد و در مقایسه با نمونه بیکسبی، از ظاهر بهتر و جذابتری بهره میبرد.
از لحاظ ارائه تمهای مختلف و شخصیسازی، رابط کاربری سامسونگ حرف بیشتری برای گفتن دارد ولی باید خاطرنشان کنیم که در نخستین نسخه بتا اندروید Q هم نشانههایی مبنی بر وجود امکان شخصیسازی دیده میشود. همچنین در بخش Setting رابط کاربری One UI بخشی برای تمها و پسزمینهها وجود دارد که در اندروید خالص چنین گزینههایی دیده نمیشود. در پیکسل، پسزمینههای زنده (live wallpapers) مشخصههای جذابی هستند و همچنین باید به ویجتهای آبوهوا و تقویم اشاره کنیم که بهصورت پیشفرض فعال هستند. ولی به نظر ما ظاهر One UI جذابتر است و در ضمن انعطافپذیری بیشتری دارد.
روی هم رفته، One UI نسبت به رابط کاربریهای قبلی سامسونگ پیشرفت قابل توجهی به حساب میآید؛ همهچیز شفافتر و مینیمالتر شده و نشانههای بصری نمود کمتری دارند و در عین حال وظیفه خود را بهخوبی انجام میدهند.
در نهایت، باید بگوییم که مزیت داشتن یک رابط کاربری کمتر منعطف این است که سرعت بیشتری دارد و گوگل بدون شک چنین موضوعی را هنگام طراحی در نظر داشته است. با این حال، One UI هم نسبت به رابط کاربریهای TouchWiz و Samsung Experience از سرعت بهتری بهره میبرد و در این زمینه مشکل خاصی ندارد.
اپلیکیشنها از جمله بخشهایی است که One UI پشت سر اندروید خالص قرار میگیرد. از لحاظ بخشهایی مانند فهرست مخاطبین، تقویم، ماشینحساب، اپلیکیشنهای SMS و بسیاری از موارد دیگر، احتمالاً بسیاری از کاربران اپلیکیشنهای گوگل را به سامسونگ ترجیح میدهند.
از بین اپلیکیشنهایی که این تفاوت تا حد زیادی احساس میشود میتوانیم به این موارد اشاره کنیم: سامسونگ اینترنت و گوگل کروم، سامسونگ ایمیل و جیمیل، سامسونگ گالری و گوگل فوتوز. اپلیکیشنهای سامسونگ خیلی بد نیستند اما روی هم رفته اپلیکیشنهای گوگل فاصلهی زیادی با آنها دارند.
به نظر ما، گوگل فیت در مقایسه با Samsung Health شهودیتر و مفیدتر است و در زمینهی اپلیکیشنهایی که سامسونگ عملکرد بهتری دارد، مانند مدیریت فایل داخلی، اخیراً گوگل پیشرفت قابل توجهی داشته است. البته اگر بخواهیم منصفانه اظهارنظر کنیم، باید بگوییم که رابط کاربری One UI اپلیکیشنمحور نیست و در ضمن بهراحتی میتوان اپلیکیشنهای گوگل را برای این رابط کاربری نصب کرد. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که در نمایشگرهای بزرگ، استفاده یکدستی از اپلیکیشنهای سامسونگ راحتتر است.
یکی از حوزههایی که معمولاً نکته قوت گوشیهای سامسونگ محسوب میشود، ارائهی انواع و اقسام تنظیمات به کاربران است. گاهی اوقات، این حق انتخاب گسترده منجر به گیج شدن کاربر میشد ولی در One UI این تنظیمات گسترده بدون این کاربران را سردرگم کنند، در اختیار کاربران قرار میگیرند.
گوگل برای اندروید خالص توجه چندانی به شخصیسازی نشان نداده است. بهعنوان مثال برای تغییر لاک اسکرین یا نمایشگر همیشه روشن دست کاربر چندان باز نیست و به همین خاطر اگر علاقهی زیادی به شخصیسازی دارید و چندان هم طرفدار لانچرها نیستید، احتمالاً One UI سامسونگ بیشتر توجه شما را جلب میکند.
بازی کلاسیک مار که در سال ۲۰۰۷ در گوشیهای نوکیا معرفی شد و خیلی زود محبوبیت زیادی پیدا کرد، حالا نسخهی جدیدی از آن روانهی نسخه اندروید و iOS گوگل مپ شده است. گوگل که به روز اول آوریلو دروغهای این روز علاقهی زیادی دارد، هر سال کارهای زیادی را در این رابطه انجام میدهد. طبق گزارشها، تمام کاربران اندروید و iOS میتوانند با بهرهگیری از اپلیکیشن گوگل مپ این بازی را تجربه کنند و با سوار کردن مسافرهای مختلف در قطار و سر زدن به مکانهای دیدنی امتیازهای زیادی را جمعآوری کنند. برای این بازی میتوان شهرهای لندن، سان فرانسیکو، سائو پائولو، سیدنی و توکیو را انتخاب کرد یا اینکه به سادگی نقشهی جهان را انتخاب کنید.
برای بازی کردن، باید ابتدا اپلیکیشن گوگل مپ را باز کنید، بر آیکون منوی آن در گوشهی فوقانی سمت چپ ضربه بزنید و سپس با انتخاب گزینه Play Snake مستقیما روانهی این بازی شوید. در شهرهای مختلف هم مکانهای دیدنی مختلفی قرار گرفته که بهعنوان مثال میتوانیم به برج بیگ بن و برج ایفل اشاره کنیم.
این بازی در حال ارائه برای تمام کاربران iOS و اندروید است و حدود یک هفته در اپلیکیشن گوگل مپ باقی میماند.اگر هم میخواهید هرچه زودتر این بازی را انجام دهید، میتوانید به این سایت مراجعه کنید.
منبع: Phone Arena
شوید که به شما در بهینه سازی وب سایت کمک می کند.
وقتی شما در گوگل به دنبال موضوعی در جستجو هستید، بعضی از تارنما ها بر اساس لولویت بندی گوگل به ترتیب برای شما نمایش دیتا می شود. سایت هایی که در رتبه های اول صفحات ابتدایی گوگل نمایش دیتا می شوند بر روی بهینه سازی سایت جهت نمایش در موتورهای جستجو پیشه کرده اند. به فعالیت هایی که هر وب سایتی برای کسب بهترین رتبه و جایگاه در صفحات اول گوگل انجام می دهد سئو سایت گفته می شود.
معنی سئو چیست ؟
معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی سایت برای موتور جستجو می باشد. تمامی کار و جنبش هایی که شما برای کسب بهترین رتبه در نتایج جستجوی موتور جستجویی مشابه گوگل سپریدن می دهید سئو SEO نام دارد.
سئو در سایت چیست ؟
برای اینکه موتور جستجو سایتی را در بهترین نتاج جستجوی خود شناسایی کند، می بایست تارنما باره عقیده اقدامات مناسبی را در تارنما خویش سپریدن دهد. مواردی مثل انتخابصحیح عناوین صفحات، تعریف توضیحات صفحات، اعمال کد های H1 تا H6 بر روی محتوای صفحات و … که تمامی در تارنما قابل اجرا هستند. به تکاپو هایی که در داخل تارنما برای بهینه سازی وب سایت جهت نمایش در رتبه های خوب گوگل سپریدن می شود، سئو در سایت می گویند.
در پیوسته به ۳ نکته کلیدی تحت عنوان ” سئو چیست ؟ ” اشاره می کنم :
۱. سئو چیست ؟
سئو یعنی با گوگل دوست باشید
همانطور که دانستید سئو سایت در راستی بهینه سازی سات برای کسب بهترین رتبه در نتایج جستجوی گوگل است. برای اینکه شما بتوانید در گوگل بهترین رتبه را داشته باشید بایستی با گوگل دوست باشید! خاطرم هست گرد از مشتریانم که به عنوان رایزن سئو برای سئو سایت آنها همکاری می کردم می گفت که: “هر روز صبح صبحانه نون و پنیر و گوگل می خورد!”
شما هم باید به مشابه یک اخ با گوگل پیوستگی شایسته ای داشته باشید و سعی کنید همگی استانداردهای گوگل را برای تارنما خود لحاظ کنید. کوشش نکنید که رفاقت با گوگل را با اقدامات فریبکارانه مانند خرید بک لینک، تولید محتوای کپی شده و … به هم بزنید. گوگل دوستی بسیار حساس است که کار و جنبش های طاقت به جای شما می تواند او را از تارنما شما کاملا جدا کند و با هیچ شاخه گلی هم نشود بین شما و گوگل پیوند دوستی مجددی پیاده سازی کرد.
۲. سئو چیست ؟
سئو یعنی با رفقا گوگل برادر باشید
شما علاوه بر این که باید برای سئو سایت با گوگل برادر باشید، می بایست با کاربران تارنما خویش هم همنشین باشید. این یعنی اینکه محتوای کاربرپسند برای سایت خویش فرآوری کنید. برخی تارنما ها به جای فرآوری محتوا برای گوگل اغلب سعی می کنند محتوای تولیدی تارنما خود را برای گوگل تولید کنند. مثلا واژه ها کلیدی مورد نظر برای سئو سایت را به دفعات در متن محتوای سایت می آورند و کیفیت محتوای سایت را پایین می آورند. این مضوع باعث می شود که کاربران وب سایت با محتوای وب سایت شما وابستگی پایدار نکرده و سریعا از وب سایت شما خارج شوند. احد از عوامل موفقیت در سئو حضور بیشتر کاربران در وب سایت است. بعد اگر کاربران سریعا وب سایت شما را ترک کنند، این برای گوگل این معنی را دارد که شما شایسته رفاقت با گوگل نیستید که رفقا گوگل شما را سریع رها کرده اند.