قالب های فارسی وردپرس 17

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 17

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

معرفی کتاب لین استارتاپ یا نوپای ناب اثر اریک ریس

بیشتر استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا شکست می‌خورند. درحالی‌که از بسیاری از این شکست‌ها می‌توان جلوگیری کرد. کتاب لین استارتاپ مسیر و نگرش جدیدی را برای استارتاپ‌ها فراهم کرده‌است که قابلیت سازگاری با دنیا را دارد. با تغییر مسیر و موفقیت استارتاپ‌ها، شرکت‌های جدید تأسیس و محصولات نو و خلاقانه تولید می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد خواندن کتاب لین استارتاپ برای کارآفرین‌ها یکی از واجبات است. محتوای کتاب به آن‌ها کمک می‌کند تا نیاز مشتریان خود را به‌درستی تشخیص دهند و دنبال رفع آن باشند. ای کتاب همچنین درباره‌ی آزمایش چشم‌انداز خود به‌طور مستمر، تنظیم کردن و همگام‌سازی آن پیش از آن‌که دیر شود، صحبت کرده‌ است. این کتاب می‌تواند طرز فکر کارآفرینان را نسبت به استارتاپ و راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا تغییر بدهد.

اریک ریس نویسنده‌ی این کتاب کسی است که به سال‌ها یادگیری و کسب تجربه در زمینه‌ی استارتاپ‌ها پرداخته و با مطالعه و آزمایش توانسته است راهکار نوینی را برای جلوگیری از شکست استارتاپ‌ها خلق کند. نام این روش لین استارتاپ است. واژه‌ی لین استارتاپ به‌عنوان نوپای ناب به فارسی ترجمه می‌شود که روشی متفاوت از روش کسب‌وکارهای سنتی است. در کتاب اریک ریس که در این مقاله درباره‌اش می‌گوییم، در مورد این شیوه و چگونگی تاثیر آن بر استارتاپ‌ها و قرار گرفتن استارتاپ در مسیر موفقیت صحبت شده‌است. با زومیت همراه باشید.

lean startup/لین استارتاپ

سخن اصلی کتاب

روش لین استارتاپ امروز به یک مفهوم گسترده و پایه‌ای در فضای استارتاپی تبدیل شده‌است. اریک ریس به‌عنوان یک کارآفرین و خالق متدولوژی لین استارتاپ، این مفهوم را اینطور تعریف کرده‌است:

یک روش علمی برای ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها و رساندن سریع محصول مطلوب به‌دست مشتری

اریک ریس در این کتاب راه و رسم موفقیت یک استارتاپ را شرح می‌دهد. او اعتقاد دارد برای رسیدن به موفقیت و شکل‌گیری یک کسب‌وکار قدرتمند نیاز به تجربه و انجام مراحل بدون ترس از شکست است. از نظر او موفقیت استارتاپ را می‌توان با یادگیری و آموزش مدیریت و سازمان‌دهی کرد. لین استارتاپ یک روش علمی برای ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها است که باعث می‌شود محصول مطلوب هرچه سریع‌تر به‌دست مشتری برسد. با این رویکرد هزینه‌های شکست بسیار کاهش پیدا می‌کند و اگر قرار است استارتاپی موفق نشود، در همان روزهای اول مشخص خواهد شد. 

این کتاب به کارآفرینان امروزی می‌آموزد چطور نوآوری‌های دائمی را برای ایجاد یک استارتاپ موفق از پایه و اساس به‌کار ببرند. شیوه‌ی نوپای ناب به افراد یاد می‌دهد چطور یک استارتاپ را پیش ببرند، هدایت کنند، کجاها به عقب برگردند، چه زمانی محصول را برای ارائه آماده کنند و کسب‌وکار را با بیشترین سرعت گسترش بدهند. این یک روش اصولی برای گسترش یک محصول جدید است.

بیشتر استارتاپ‌ها کار روی محصولی را که فکر می‌کنند مردم احتیاج دارند آغاز می‌کنند، بدون اینکه این ایده را بسنجند و به‌صورت واقعی امتحانش کنند. آن‌ها برای تولید یک محصول کامل و نهایی هزینه و وقت زیادی صرف می‌کنند. محصول را تا وقتی نهایی نشده، برای کسی نمایش نمی‌دهند. وقتی محصول را ارائه می‌کنند، با عدم نیاز مردم مواجه می‌شوند. آن‌ها در مواجهه واقعی با مشتریان آینده که برای خود تصور می‌کردند، شکست می‌خورند.

با به‌کار بردن روش لین استارتاپ، استارتاپ‌ها می‌توانند یک محصول اولیه (MVP) ایجاد و با کمک ابزارها چشم‌انداز آینده را ببینند و آن‌ را بسنجند. لین استارتاپ تنها برای کاهش هزینه و وقت نیست. بلکه قرار دادن یکسری مراحل و متدولوژی مشخص برای تولید یک محصول است. در نتیجه ابهامات را درباره‌ی آینده از بین می‌رود و مسیر شفاف‌تری پیش روی استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد.

لین استارتاپ/lean startup

با روش نوپای ناب، به‌جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه‌تر عمل می‌کنید. منطقی که براساس آن این روش شکل گرفته، این است که به‌جای پرسش این سؤال که یک محصول را چگونه تولید کنیم؟ می‌پرسد: آیا باید این محصول تولید شود؟ و سؤال مهم دیگر این است که آیا می‌توانیم حول محور محصول مورد نظر یک کسب‌وکار پایدار ایجاد کنیم؟

روش لین استارتاپ به کارآفرینان کمک می‌کند نیاز مشتری خود را بشناسند

هسته‌ی اصلی لین استارتاپ حلقه‌ی بازخورد ساخت-اندازه‌گیری-یادگیری است. این مراحل برای تولید MVP به‌کار گرفته می‌شود. مرحله‌ی اول تشخیص مشکلی‌ است که باید حل شود. بعد از تشخیص نیاز یا مسئله، یک محصول حداقلی و نوپا تولید می‌شود که به آن MVP گفته می‌شود تا کار یادگیری هرچه سریع‌تر انجام شود. زمانی‌که MVP ایجاد می‌شود، مراحل یادگیری و اندازه‌گیری به‌صورت توأمان درگیر می‌شوند و به‌این ترتیب حلقه‌ای از تکرار این ماجرا شکل می‌گیرد. تکرار این مراحل باعث گسترش و پیشرفت محصول بر طبق نیاز مشتری می‌شود. این مراحل باید شامل واحدهای قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوان سوالات موثری پرسید.

درباره‌ی نویسنده

 اریک ریس، نویسنده‌ی کتاب لین استارتاپ و کارآفرینی قدرتمند است که نگاه متفاوتی را نسبت به استارتاپ‌ها در تضاد با کسب‌وکار سنتی ایجاد کرد و این نگاه و روش متفاوت را تحت عنوان لین استارتاپ نام‌گذاری کرد. او در وبلاگ شخصی خودش درباره‌ی درس‌هایی که در فضای استارتاپ و کارآفرینی آموخته است، می‌نویسد. ریس معتقد است بهترین ابزار رشد و موفقیت در حوزه‌ی کارآفرینی یادگیری و تجربه است. آخرین کنفرانسی که با عنوان لین استارتاپ برگزار کرد در ماه اکتبر ۲۰۱۸ بود که در یک پست مفصل در وبلاگش درباره‌ی این کنفرانس نوشته‌است. می‌توانید آن مطلب را در این لینک بخوانید.

او در این کنفرانس می‌گوید که قصد دارد فضایی را نه‌تنها برای یادگیری موفقیت‌ها بلکه یادگیری مراحل از دست رفته و اشتباهاتی که در طول استارتاپ بر آن‌ها غلبه کرده‌است، فراهم کند. چرا که معتقد است باید تمام اتفاقات و مراحلی که در یک استارتاپ تجربه می‌شود، به‌خوبی فراگرفته‌ شود تا از شکست‌های بعدی جلوگیری کند.

eric ries/اریک ریس

اریک ریس در حوزه‌ی کارآفرینی افتخاراتی کسب کرده و در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بهترین کارآفرین جوان و نمونه در حوزه‌ی تکنولوژی انتخاب شده‌ است. او همچنین در نقش مشاور به شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی خدمت ارائه کرده‌ است.

درباره‌ی کتاب

عنوان اصلی کتاب Lean Startup (لین استارتاپ) است که با عنوان زیر توسط فرخ بافنده در سال ۹۶ ترجمه شده و به چاپ رسیده‌است:

قدرت خلق کسب‌و‌کار نوپا: اصول کلیدی راه‌اندازی استارت‌‌آپ‌های موفق در دنیای پیش‌بینی‌ناپذیر امروزی

ناشر آن پندار تابان است و در ۳۴۰ صفحه این کتاب را چاپ و منتشر کرده‌است.

بررسی‌های کتاب

خوانندگان کتاب اریک ریس در وبلاگ او در صفحه‌ی کتاب گفته‌اند که این کتاب مثل چراغی بوده که راه را برایشان روشن کرده و ذهنیتشان را طوری تغییر داده که راه به‌دست آوردن خیلی موارد را پیدا کنند.

مجله فایننشیال تایمز financial times در مورد این کتاب می‌نویسد:

اغلب کتاب‌های حوزه‌ی استارتاپ درباره‌ی تغییر نگرش و ذهنیت می‌نویسند. اما این کتاب میان‌برهای عملی برای تبدیل شدن استارتاپ به یک کسب‌کار عالی معرفی می‌کند.

lean startup

سخن پایانی

در دنیای امروز استارتاپ‌ها نقش مهم و پررنگی را در فضای کسب‌وکار به‌عهده گرفته‌اند. هر بار هم بهترین ایده‌ها و شغل‌های جدید از دل همین استارتاپ‌ها بیرون می‌آید. چقدر خوب است اگر تیم‌های استارتاپی دانش و توان خود را به‌حدی بالا ببرند که کمتر به شکست دچار و به نتیجه نزدیک‌تر شوند. این کتاب می‌تواند یکی از بهترین مراجع درباره‌ی یادگیری روش لین استارتاپ باشد. 

معرفی استارتاپ دیدینو: هدایای تبلیغاتی خاص ایرانی

در دورانی که شرکت‌های پیشرو به‌ دنبال طراحی و خلق تجربه‌‌ای خوشایند برای مخاطبانشان هستند، نقش هدیه‌های تبلیغاتی روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود. از آنجا که جستجو و انتخاب هدیه برای افرادی که برایمان مهم هستند، غالبا کاری سخت و زمان‌بر است، گروه خلاقیت دیدینو، به‌عنوان مشاور در کنار شما قرار دارد تا در انتخاب مؤثرترین هدیه‌ها به شما کمک کند.

انتخاب نادرست هدیه، علاوه‌بر هدررفت هزینه، انرژی و زمان ممکن است با ایجاد تجربه‌ی نامطلوب در گروه هدف، تأثیرات مخربی برای سازمان‌ها داشته باشد. انتخاب هوشمندانه و دقیق، کلید جذب مشتری و ایجاد حس خوب محسوب می‌شود؛ چرا که معمولا تأثیر عاطفی و احساسی به‌شدت ماندگارتر و بهتر از تأثیرات منطقی است. هدیه‌ی تبلیغاتی درست و به‌جا، مانند یک بنر تبلیغاتی رایگان و همیشگی است که موجب ارتباط مستمر صاحبان کسب‌وکار و مشتریان می‌شود. در ادامه همراه باشید تا شما را با استارتاپ دیدینو آشنا کنیم.

آیا با این استارتاپ آشنایی دارید؟

اتوکام ۲۰۱۸ اصفهان ۲۱ تا ۲۵ آبان با تمرکز روی حمایت از استارتاپ‌ها برگزار می‌شود


اتوکام ۲۰۱۸ اصفهان ۲۱ تا ۲۵ آبان با تمرکز روی حمایت از استارتاپ‌ها برگزار می‌شود

نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۸ اصفهان، امسال سالنی را به‌طور کامل به استارتاپ‌ها اختصاص داده و فرصت‌های متعددی را برای آن‌ها فراهم کرده است.

اتوکام ۲۰۱۸، بیست‌وچهارمین نمایشگاه کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات اصفهان است که از ۲۱ تا ۲۵ آبان سال ۱۳۹۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر در پل شهرستان برگزار می‌شود. این نمایشگاه سالانه در فصل پاییز و با تمرکز بر معرفی شرکت‌ها و محصولات مرتبط با حوزه‌های کامپیوتر، اتوماسیون اداری و مخابرات برگزار می‌شود.

سالن فرصت‌ها، نام سالن شماره‌ی یک نمایشگاه اتوکام امسال بوده که با تمرکز بر استارتاپ‌ها طراحی شده است. برگزارکنندگان نمایشگاه اتوکام چند سالی است که بخش‌های مخصوصی را برای معرفی استارتاپ‌ها و فعالیت‌هایشان در اتوکام در نظر می‌گیرند. در نمایشگاه امسال، تمرکز روی استارتاپ‌ها بیش از سال‌های گذشته خواهد بود و برنامه‌های متنوعی برای حمایت هرچه بیشتر از این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

طراحی سالن فرصت‌های اتوکام ۲۰۱۸ نیز با تمامی سالن‌ها متفاوت است و تلاش بر این بوده که حداکثر امکانات برای آشنایی هرچه بیشتر فعالان و همچنین برگزاری کارگاه‌ها، جلسات و شبکه‌سازی لحاظ شود. علاوه‌بر استارتاپ‌ها، فریلنسرها نیز بخشی مخصوص به خود در این سالن خواهند داشت و برنامه‌هایی برای کمک به پیشرفت هرچه بیشتر این قشر جدید از فعالان بازار برگزار خواهد شد.

یکی از برنامه‌های مخصوص استارتاپ‌ها در سالن فرصت‌های اتوکام ۲۰۱۸، فرصت جذب مشتری است. این فرصت با در نظر گرفتن سالن شماره‌ی یک برای استارتاپ‌ها فراهم شده؛ درواقع تمامی بازدیدکنندگان اتوکام از این سالن وارد نمایشگاه می‌شوند و در برخورد اول، با استارتاپ‌های حاضر در سالن، رو‌به‌رو خواهند شد. سال گذشته، آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه حدود ۳۸۰۰ نفر عنوان شد. در نتیجه، حضور در سالن‌ فرصت‌ها، مزیتی عالی برای معرفی استارتاپ‌ها خواهد بود.

اتوکام ۲۰۱۸ / Autocom 2018

کافه سرمایه بخش دیگری از برنامه‌های مخصوص استارتاپ‌ها در این سالن است که با همکاری کار کراد برگزار خواهد شد. در این برنامه، استارتاپ‌ها می‌توانند پروپوزال خود را برای شبکه‌ای از ۱۴۰ سرمایه‌گذار فعال حوزه‌ی فناوری اطلاعات ارسال کنند. در صورت تأیید اولیه‌ی پروپوزال‌ها، جلسه‌ی هماهنگی با سرمایه‌گذاران در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد.

رویداد و کارگاه تجربه فریلنسرها نیز در حاشیه سالن فرصت‌ها برگزار می‌شود

ارائه‌ی ایده و مدل کسب‌وکاری استارتاپ،‌ یکی از فرصت‌های دیگر در نظر گرفته شده برای این شرکت‌های نوپا در اتوکام ۲۴ اصفهان است. تمامی استارتاپ‌های حاضر در سالن فرصت‌ها، شانس ارائه‌ برای داوران این نمایشگاه را دارند. ارائه در سالن ۵۰۰ نفره‌ی نمایشگاه انجام شده و استارتاپ برتر، در روز پایانی جایزه‌ای را از برگزارکنندگان نمایشگاه دریافت خواهد کرد.

پونیشا نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم دورکاری و فریلنسینگ در ایران، در این نمایشگاه رویدادی مختصر را برای حمایت از فریلنسرها برگزار خواهد کرد. در این رویداد، ۱۰ سخنران برتر حوزه‌ی آزادکاری تجربیات خود را برای فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌ی فریلنسینگ ارائه خواهند کرد. این رویداد، آزادکاران زیادی را به نمایشگاه اتوکام و سالن فرصت‌ها جذب خواهد کرد که باز هم فرصتی مناسب برای جذب نیروی آزادکار توسط استارتاپ‌ها خواهد بود.

رویداد استارتاپ گرایند نیز در حاشیه‌ی اتوکام ۲۰۱۸ برگزار خوهد شد که یکی از فعالان باتجربه‌ی اکوسیستم استارتاپی در آن حضور خواهد داشت و شرکت‌کنندگان می‌توانند از تجربیات او استفاده کرده و مانند دیگر رویدادهای استارتاپ گرایند، به شبکه‌سازی نیز بپردارند.

زومیت به‌عنوان حامی رسانه‌ای رویدادهای حوزه‌ی فناوری کسب‌وکار ایران، در نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۸ اصفهان نیز حضور خواهد داشت و علاوه‌بر اطلاع‌رسانی در مورد کارگاه‌ها، رویدادها برنامه‌های گفته‌شده، گزارش کاملی را نیز از روزهای برگزاری این نمایشگاه منتشر خواهد کرد. لازم به ذکر است استارتاپ‌های علاقه‌مند به حضور در سالن فرصت‌های نمایشگاه می‌توانند از لینک زیر در این رویداد ثبت‌نام کنند. کد تخفیف zoomit نیز برای کاربران وب‌سایت در نظر گرفته شده است که تا شنبه ۵ آبان قابل استفاده خواهد بود.

برترین کارآفرینان اجتماعی سال ۲۰۱۸

تعلیم و تربیت و آموزش دختران، خشونت‌های جنسی، بهبود شرایط زندان‌ها، مشارکت‌های مالی و امدادرسانی در حوادث از جمله موضوع‌ها و مواردی است که توسط مدیران بنیاد کارآفرینی اجتماعی شواب (Schwab) به عنوان موارد فعالیت کارآفرینان اجتماعی سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

در میان برترین کارآفرین‌ها می‌توان از زنی مسلمان از منطقه مارسابیت کنیا نام برد که با گرفتن مدرک کارشناسی خود می‌کوشد تا در میان جوامع قحطی‌زده و پر از خشونت صلح و انعطاف‌پذیری و آرامش را رواج دهد. مثالی دیگر، یک شرکت هلندی است که سعی می‌کند روش ساخت تلفن‌های همراه را تغییر دهد. همین‌طور یک مرد برزیلی که موفق شده است با ایجاد یک‌ طرح باز‌پروی زندانیان، روند باز‌گشت به جرم را از ۸۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد، نام برد.

هیلده آشوب رئیس و بنیان‌گذار موسسه کارآفرینی اجتماعی شواب می‌گوید:

کارآفرینان اجتماعی از توانایی‌های خود در زمینه‌های اقتصادی و اصول کسب‌و‌کار جهت برطرف کردن مشکلات اجتماعی افراد فقیر و نیازمند استفاده می کنند. آن‌ها این کار را درمناطقی انجام می‌دهند که دولت و بخش خصوصی قادر به فعالیت چشم‌گیری نیستند. فعالیت آن‌ها با تدبیر و خلاقیت فروانی همراه است.

در ادامه با ۱۲ کارآفرین اجتماعی برتر سال ۲۰۱۸ آشنا می شویم:

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

اوروشی ساحنی (Urvashi Sahni)، بنیاد آموزشی استادی هال، (Study Hall Education Foundation) هند:

این موسسه مجموعه‌ای متشکل از ۹ مدرسه و مرکز تهیه غذا برای دختران، کودکان معلول، جوانان روستایی و کودکانی است که امکان رفتن به مدارس دولتی ندارند. این بنیاد با بیش از ۹۰۰ مدرسه دولتی در حال همکاری بوده و تا کنون موفق به آموزش حدود ۵ هزار معلم و ۵۰۰ هزار کودک شده است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

فاطما عبدالکبیر عدن (Fatuma Abdulkadir Adan) شاخه ای از برنامه توسعه آفریقا (HODI) کنیا:

هدف HODI ایجاد صلح و آرامش و جوامعی آرام در مناطق قحطی زده و فقیر آفریقای شمالی از طریق آموزش تحصیلی، دفاعی، حل منازعات قومی و قبیله‌ای و ارتقای سطح معیشت افراد است. آن‌ها این برنامه‌ها را در بین حدود ۳۰۰ روستا، ۱۰ هزار جوان، ۱۳ مدرسه شامل ۱۵۰۰ دختر و ۱۴۷۰۰ خانوار اجرا می‌کنند. برنامه دیگر موسسه HODI به نام سکوت را بشکن (Breaking the Silence) به منظور پایان دادن به شرم و رنج و سکوت متدوال در میان قربانیان خشونت جنسی با ایجاد محیطی در مدارس است که دختران جوان می‌توانند برای کمک به دیگران یا دریافت کمک به این مدارس مراجعه کنند.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

والدسی فریرا (Valdeci Ferreira) بنیاد برزیلی کمک به محکومین (FBAC) برزیل، آمرکای لاتین:

(FBAC) روشی را برای بازپروی زندانی‌ها بر اساس ۱۲ اصل مانند مشارکت اجتماعی، کار، شایستگی و خانواده تدوین کرده است. این بنیاد در ۵ ایالت برزیل فعالیت می‌کند و اجرای روش‌های خود را در ۱۳ کشور جهان تسهیل کرده است.

آمار بازگشت به جرم محکومین برزیلی که دوران بازپروری خود را در مراکز FBAC می‌گذرانند حدود ۳۰ درصد است. این عدد در زندان‌های دولتی حدود ۸۵ درصد است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

باس ون آبل (Bas van Abel) فیرفون (Fairphone) هلند:

فیرفون یک شرکت هلندی است که گوشی‌های هوشمند ماژولار و سازگار با محیط زیست تولید می‌کند. این شرکت برای ساخت محصولات خود از مواد طبیعی گران قیمت مانند طلا، قلع و... استفاده نمی‌کند. گوشی‌های فیرفون پس از دورانداخته شدن کمترین تاثیر را بر محیط زیست خواهند داشت. فیرفون با رعایت این موارد و فراهم کردن بهترین شرایط برای کارکنان خود، به سمت اقتصاد دایره‌ای پیش می‌رود. تا به امروز فیرفون موفق به فروش حدود ۱۶۰ هزار گوشی هوشمند شده است.

کارآفرن اجتماعی(Social Entrepreneurs)

بوراکتاویت تیگابا (Bruktawit Tigabu) کارگاه ویز کیدز (Whiz Kids)، اتیوپی

ویزکیدز از رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو و نشریات جهت انتشارپیام‌های آموزشی به ۷ زبان محلی با تاکید بر اهمیت آموزش در دوران کودکی، رفتار سالم، سوادآموزی و برابری جنسیتی استفاده می‌کند. برنامه مشهور و برجسته این موسسه به نام (Tsehai Loves Learning) حدود ۵ میلیون بیننده تلوزیونی در هفته و ۱۰ میلیون شنونده رادیویی دارد.

ساشا چانوف و امی اسلاتر(Sasha Chanoff and Amy Slaughter)، رفیوجی‌پوینت (RefugePoint)، آفریقا، خاورمیانه:

این موسسه راهکارهایی طولانی مدت و پایدار برای مهاجرانی ارائه می‌دهد که شانس موفقیت کمی دارند یا به خاطر مشکلات موجود از کشور خود فرار کرده‌اند.

رفیوجی‌پوینت به کمک مامورهای عالی رتبه سازمان ملل در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه به طور مستقیم به بیش از ۵۴ هزار پناهنده جهت دست‌یابی به اسکان مجدد کمک کرده و همین‌طور شرایطی دسترسی برای هزاران نفر دیگر را نیز به این کمک‌ها فراهم کرده است.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

مایک کوین (Mike Quinn)، زونا (Zoona) ، زامبیا، مالاوی

زونا یک شرکت فناوری و شبکه است که با اعطای حق نمایندگی و مجوز، خدمات مالی قابل دسترسی را فراهم می‌کند. از زمان راه‌اندازی آن در سال تا کنون این شرکت حدود ۳ هزار نمایندگی فعال در سرتاسر کشور دارد و موفق شده است به دو میلیون مشتری فعال خدمات ارائه دهد. زونا حدود دو میلیارد دلار معامله انجام داده و بیش از ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

کارآفرین اجتماعی(Social Entrepreneurs)

زاک راسنبورگ (Zack Rosenburg)، اس‌پی‌بی (SBP)، ایالات متحده

این سازمان تلاش می‌کند تا مدت زمان بین رخ دادن یک بلای طبیعی و شروع امداد‌رسانی تا بهبود شرایط را کاهش دهد. هم‌چنین سعی می کند تا امکانات و اطلاعات مورد نیاز را قبل و بعد از حادثه در اختیار مردم و گروه‌ها قرار دهد.

آن‌ها در کمتر از ۶۱ روز خانه‌ها را به قیمتی حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت پیمانکاران بازسازی می‌کنند؛ این شرکت و تا کنون موفق به بازسازی حدود ۱۴۲۰ خانه شده است. علاوه بر این، آنها با توضیح دادن نحوه کار و فعالیت خود برای شرکت‌ها و سازمان‌ها‌ی غیر دولتی و خیریه آن‌ها را برای همکاری بیشتر تشویق می‌کنند.

نکاتی که پیش از همکاری با سرمایه گذاران باید رعایت کنید

صاحبان شرکت‌ها همواره از دیدار و ملاقات با سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک «جلسه مهم» یاد می‌کنند. از آنجا که اکثر این جلسات توسط کارآفرینان ترتیب داده می‌شود، آن‌ها بر این باورند که صد در صد با دست پر از جلسه باز می‌گردند و حتما شخص سرمایه‌گذار علاقمند به انجام سرمایه‌گذاری است. اما بسیاری از کارآفرینان پس از این جلسات مهم، بدون دستاورد خاص به شرکت‌های خود باز خواهند گشت.

از دید کارآفرینان معمولی، رشد سرمایه تجربه‌ای به‌کلی غریبه و جدید است. با توجه به این که با متخصصان اقتصادی باتجربه‌ای طرف هستید که سال‌ها در این زمینه فعال هستند، ناپختگی در این امر، شما را در موضع ضعف قرار خواهد داد. برای رسیدن به سرعت مطلوب، با درست انجام دادن کار شروع کنید به این صورت در صدر افراد حرفه‌ای قرار خواهید گرفت.

سرمایه‌گذاران دنبال‌ راه‌هایی برای کسب درآمد هستند و معمولا از فرمول خاصی برای کاهش ریسک استفاده می‌کنند. به همین دلیل، باید با اولویت‌های سرمایه‌گذاران آشنا بود.

چند مورد از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از همکاری با سرمایه‌گذاران دانست، در ادامه آورده شده‌اند:

نکاتی قبل از سرمایه گذاری investment

۱. سوابق

سرمایه‌گذاران احتمالی شما با چه شرکت‌هایی همکاری داشته اند؟ تخصص‌های کاربردی آن‌ها چیست؟ در اغلب موارد سرمایه‌گذاران روی دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آن را به خوبی می‌شناسند. اگر سرمایه‌گذار به‌عنوان مثال در زمینه مشاوره املاک کار کرده‌ باشد، می‌تواند درکی درست از تحلیل ارزش واقعی یک معامله‌ی املاک ارائه دهد. به‌علاوه او چگونگی ورود به بازار، رقابت و حل مشکلات احتمالی را نیز می‌شناسد

اطلاع از سوابق سرمایه‌گذاران بالقوه و احتمالی، این امکان را به شما می‌دهد تا مذاکره‌ای را که برای ترغیب به سرمایه‌گذاری در پیش دارید، به دلخواه خود پیش ببرید. شما می‌خواهید از تمایلات آن‌ها کمک بگیرید و اگر نگرانی خاصی دارند صراحتا بیان کنید.

۲. سرمایه گذاری‌های قبلی

زمینه‌ی شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری قبلی را بشناسید. (به‌عنوان مثال، سرمایه گذار املاکی که ذکر شد احتمالا هرگز در زمینه نرم افزار سرمایه‌گذاری نخواهد کرد). اگر با کسی در زمینه تجارت در فضای اینترنت مذاکره کنید و مخاطب  شما در حوزه انرژی فعال باشد، به‌خاطر عدم ارتباط با حوزه‌ی سرمایه‌گذاری، ایده‌ی شما هرچند ناب، پذیرفته نخواهد شد. همچنین، در نظر داشته باشید که در مصاحبه با شرکت سرمایه‌گذاری، باید فرد صحیح داخل سازمان را بیابید. تحقیق کنید که کدام شخصیت با شرایط شما تطابق بیشتری دارد.

۳. سطح سرمایه‌گذاری

آیا سرمایه گذار احتمالی شما، همانند برخی شرکت‌های سطح اولیه، معیارهای حداقل درآمد برای خود دارند یا نیازمندی‌های کلیدی دیگری که با آن‌ها وارد یک معامله ‌می‌شوند؟

در صورتی که کسب و کارتان را در مرحله یا سطحی غیر از آنچه سرمایه‌گذارتان در آن قرار دارد معرفی و ارائه کنید، احتمالا توجه وی را جلب نخواهید کرد. این موضوع هم برای شرکت‌ها و هم برای اشخاص، صادق است. در نظر داشته باشید که بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای  تنها با این نکته از بقیه موفق‌ترند که همیشه با شرکتی در یک زمینه و سطح خاص همکاری می‌کنند.

نکاتی قبل از سرمایه گذاری investment

۴. حجم سرمایه‌گذاری

مبلغی که شما از سرمایه‌گذار طلب می‌کنید باید به آنچه او برای کار شما درنظر گرفته است، نزدیک باشد. همچنین شما باید دلیل خود را برای نیاز به این مقدار سرمایه توضیح داده و از قصد انجام کار خود، با سرمایه‌گذار صحبت کنید.

۵. بازگشت سرمایه مورد انتظار

آیا شخص سرمایه‌گذار انتظار دارد تا چندین برابر سرمایه خودش را به او برگردانید؟ انتظارات سرمایه گذار را به درستی بشناسید و سپس با او وارد مذاکره شوید.

۶. افق سرمایه‌گذاری

بعد از چه مدتی، سرمایه‌گذار انتظار بازگشت سرمایه را دارد؟ چه بازه زمانی مد نظر آن‌ها است؟ انتظار شروع و اتمام کار را در چه مدت زمانی دارند؟ باید در این زمینه از روز اول به توافقی مشترک برسید.

اما چطور باید این موارد را فهمید؟ تکلیف خود را انجام دهید. اگر نتوانستید به جواب درستی از یک سوال برسید، به‌سادگی و کاملا شفاف بپرسید. پرسیدن سوالات خوب، کمک می‌کند تا خود را یک حرفه‌ای نشان داده و فردی به نظر برسید که وقت و هزینه سرمایه گذار برایش مهم است که این نکته‌ی مثبتی برای شما خواهد شد.

دانستن این موارد از قبل، کمک می‌کند تا با سرعت و کارایی بالا عمل کرده و در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. همچنین این اطمینان را می‌دهد که هر جلسه، با یک سرمایه‌گذارِ واجد شرایط و مناسب کار شما خواهد بود. به این صورت «جلسات مهم» شما همان‌طور خواهد بود که انتظار خواهید داشت.

نکاتی قبل از سرمایه گذاری investment

و به‌عنوان نکته آخر: باور داشته باشید

جذب سرمایه موضوع کوچک و کم اهمیتی نیست. مهم نیست چقدر شما و محصولتان خوب و حرفه‌ای هستید، این فرآیند زمان‌بر و همراه با فعالیت شدید است. اما وقتی که موارد ذکر شده را رعایت کرده و شخص مناسب را برای جلسه انتخاب کنید، آنها نیز تمایل بالایی به سرمایه‌گذاری خواهند داشت. هدف سرمایه‌گذاران، یافتن شرکت‌هایی نظیر شما است. آن‌ها امیدوارند که شما همان شخصی باشید که هدف نهایی‌شان را به آن‌ها تحویل دهید. درواقع، احتمالا آن‌ها بیشتر از شما نیازمند جلساتی این‌چنین هستند.